פירוק חברה על ידי בעל מניות

פירוק חברה על ידי בעל מניות

בין אם מדובר בפירוק מרצון בהליך רגיל או מזורז, בעלי המניות שותפים להחלטה זו ולתהליך המתנהל, וכמובן יכולים לפתוח בו בעצמם. בשורות הבאות יובא מידע אודות פירוק חברה על ידי בעלי מניות.

  • בהליך פירוק מרצון רגיל, הנעשה דרך רשם החברות, עוד לפני שמתכנסים בעלי המניות יש לבצע בדיקה פיננסית של החברה, הסוקרת הן חובותיה והתחייבויותיה, ולעומת זאת את כושר הפירעון. זאת מכיוון שכדי שרשם החברות יאשר את ההליך חייבת החברה להראות כושר עמידה לפירעון חובותיה למשך השנה הקרובה. על כן, בתחילה מכונסת ישיבה של הדירקטורים החותמים, לפחות ברובם, על התצהיר המעיד על כושר הפירעון של החברה. תצהיר זה יוגש לעיונו של רשם החברות. רק לאחר מכן אפשר לכנס את האסיפה הכללית של בעלי המניות.
  • רשם החברות מפרסם הודעה בדבר הבקשה לפירוק החברה, וכך בתקופה של שלושה חודשים קיימת אפשרות לבעלי עניין להגיש התנגדויות.
  • בדרך כלל, פירוק של חברה על ידי בעלי המניות מתקיים עקב אי יכולת להמשיך בפעילות העסקית, עקב חובות לנושים שונים. מצבים כאלו מחייבים את כינוס האסיפה הכללית וקבלת החלטה של מן המניין מצד בעלי המניות.
  • מקרה נוסף של פירוק על ידי בעלי מניות הוא כאשר יש להם אינטרס כלכלי כזה או אחר, למשל מעוניינים למשוך כספים המושקעים בפעילות החברה על מנת להשקיעם באפיקים אחרים, או למשל מפני שהם מבחינים בשינויים במשק ובענף העלולים לפגוע בפוטנציאל הרווחיות של החברה, או למשל כשפירוק החברה יכול להביא לחיסכון במיסים. מהלך כזה מחייב כמובן החלטה מיוחדת מצד בעלי המניות.
  • כפי שניתן לראות, בהתאם לעילת הפירוק משתנה סוג ההחלטה שבעלי המניות צריכים לקבל.
  • במידה והתקבלה ההחלטה על ידי בעלי המניות בדבר פירוק מרצון, קיימת חובה לפרסם את ההחלטה ברשומות לכל היותר כעבור שבוע.
  • במהלך האסיפה הכללית, בעלי המניות מחליטים על מינוי מפרק, אשר במידת הצורך יכנס את הנכסים של החברה ויטפל בענייני שעבודים וחובות מול הנושים.
  • לאחר שהמפרק מסיים לטפל בעניינים מול הנושים, מכונסת אסיפה כללית אחרונה, שבה בעלי המניות מעיינים בדו"ח המסכם של המפרק. על מנת שתהליך הפירוק יגיע אל סיומו יש לעדכן את רשם החברות.
  • במידה ולאורך 3 חודשים מיום הגשת בקשת הפירוק לרשם החברות, לא מוגשת התנגדות, הרשם יעביר את החברה ממעמד של מפורקת למחוסלת.

סכסוך בין בעלי המניות – האם מוביל לפירוק?

אמנם אין זה שכיח, אך קיימים מקרים שבהם מתגלע סכסוך כה קשה בין בעלי מניות, עד כי החברה אינה יכולה להמשיך להתנהל בצורה תקינה, והדבר מוביל לבקשת פירוק. ואולם, חשוב להבהיר כי בית המשפט אינו נוטה למהר לקבל בקשות פירוק שכאלו, אלא לרוב שולח את הצדדים למציאת פתרונות חלופיים להליך משפטי מורכב וארוך, ואכן קיימים צעדים בהם ניתן לנקוט. יש לציין כי אף אם חלק מבעלי המניות מרגישים מקופחים, וזהו מניע שכיח הגורם לאנשים לתבוע פירוק, ברוב הגדול של המקרים תביעה זו תידחה על הסף על ידי בית המשפט – בוודאי אם מדובר בחברה בעלת כושר פירעון.

ליווי של עורך דין

כפי שניתן לראות, פירוק חברה על ידי בעלי מניות מורכב ממספר שלבים, טפסים ומסמכים, מהחלטות שונות שיש לקבל, מפעולות מול נושים וגורמים, וממצבים מגוונים. על כן, חשוב לקבל ליווי למהלך זה מעורך דין בעל ניסיון רב. במידה והתגלע סכסוך בין בעלי מניות, עורך הדין יוכל להציג פתרונות מועילים ויצירתיים שיאפשרו המשך פעילות תקינה ובשקט תעשייתי.

לפרטים נוספים בנושא הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 02-6523322 או 03-9651548.

 

פירוק חברה על ידי בעל מניות
דילוג לתוכן