עורך דין חברות

תפקידיו המגוונים של עורך דין לענייני חברות

 

בפעילותם של חברות, עמותות ותאגידים קיימים מרכיבים רבים המערבים את הפן המשפטי, ולשם כך קיים צורך בליווי, ייעוץ וייצוג מטעם עורך דין לענייני חברות. תפקידו של עורך הדין הוא לספק ללקוחותיו הגנה משפטית מקיפה, תוך שהוא דואג להתנהלות נאותה על פי החוק, ליתרונות ברמה האסטרטגית, לחיסכון בהוצאות מיותרות ולשורה ארוכה של נושאים – החל בהסכמים, דרך גבייה ועד לפעולות נדרשות עבור חברות בקשיים. בשורות הבאות יובא מידע על תפקידיו השונים של עורך דין דיני חברות.

     

    כמה מילים על דיני חברות

    דיני חברות הם עולם ומלואו, תחום העומד בפני עצמו שמצריך בקיאות מעמיקה, ניסיון עשיר וידע נרחב. דינים אלו עוסקים בתאגידים, שהינם גופים מאוגדים בעל ישות עצמאית נפרדת מבעליהם. כלומר, זוהי ישות בעלת יכולת לביצוע פעולות מגוונות, הנהנית מזכויות ייחודיות ומאידך צריכה לעמוד במחויבויות הקבועות בחוק.

    באופן כללי, מטרתם של דיני החברות היא לאפשר פעילות ויוזמה עסקית באמצעות הפרדה בין החברה, העמותה או האגודה השיתופית לבין הבעלים. כלומר, התאגיד עצמו הוא בעל החוב לעובדים, לספקים, לבנק וכדומה, להבדיל מהבעלים ברמה האישית. כתוצאה מהפרדה זו קטן הסיכון לאנשים פרטיים ומתאפשרות יוזמות עסקיות התורמות לצמיחת המשק בכללותו.

    עם זאת, ראוי להדגיש כי ההפרדה מהבעלים אינה מוחלטת בכל המקרים. עלולים להיווצר מצבים המכונים הרמת מסך שבהם הבעלים אכן נדרשים לשאת באופן אישי בחובות שצבר התאגיד. עורך דין לענייני חברות מייעץ גם לגבי מצבים כאלו, המציבים לא פעם דילמה משמעותית בעת החלטה על פירוק חברה או הקפאת הליכים והמשך הפעילות העסקית.

     

    שירותים משפטיים מגוונים של עורכי דין לענייני חברות

    כאמור, דיני חברות מהווים תחום מורכב מאוד המתפרש על פני שורה ארוכה של נושאים. בהתאם לכך, שירותיו של עורך דין חברות חולשים על פני תחומים נרחבים. כך למשל, עורך הדין עשוי ללוות את החברה כבר בשלבים הראשונים של הקמתה, המצריכים הסדרת נושאים רבים כדוגמת עריכת הסכם מייסדים, הסכמי סודיות, רישום של סימני מסחר לסוגיהם, התנהלות מול גורמים ממשלתיים כגון רשם החברות, בניית תקנון של ההתאגדות, מינוי והצהרות של חברי דירקטוריון, עריכת הסכמים מול ספקים, ועוד הרשימה ארוכה. עורך הדין מלווה את השלבים הראשוניים תוך יצירת התשתית המשפטית שתאפשר התנהלות חוקית, נכונה ויעילה, וכזו המקנה לחברה יתרון כלכלי ואסטרטגי עם צפי לעתיד.

    גם לאחר השלב הראשוני של ההקמה ממשיך עורך הדין ללוות את החברה, ודואג בין היתר למתן פתרונות חוקיים לדילמות מובנות שבין הגורמים המעורבים בפעילות התאגיד. למשל, עורך הדין אמון על עריכת מסמכים המטפלים בענייני העובדים מול החברה, התנהלות מול ספקים ולקוחות, רשויות ובנקים, בעלי המניות וכדומה, וזאת דרך הסכמי פיתוח והפצה, הסכמי התקשרות עם לקוח, הסכמי מימון, הסכמי סחר, סוגיות רישוי ועוד.

    בד בבד, עורך הדין מלווה ברמה המשפטית עסקאות מסחריות תוך מתן פתרונות יצירתיים ויתרון ללקוח, לרבות מעורבות במשא ומתן, הצבעה על סיכונים, עריכה של חוזים המנצלים הזדמנויות, בניית הגנה חוקית חזקה מפני תביעות, וכדומה. במידה והדברים אכן מגיעים לבית המשפט, עורך הדין ייעץ, ילווה וייצג את התאגיד ובעלי המניות בכלל הערכות הרלוונטיות והדיונים מול הצד השני. לדוגמא, עורך דין לדיני עבודה מייצג את לקוחותיו בתביעות שהוגשו כנגדם בתחום הקניין הרוחני וזכויות היוצרים, בתביעות של עובדים כנגד מעסיקים, ובתביעות מנהליות שונות.

     

    ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי לחברות בקשיים כלכליים

    שירותיו של עורך הדין נדרשים ואף חיוניים עבור חברה בקשיים, המתמודדת עם היקף חובות שאותו היא מתקשה להחזיר או אף אינה מסוגלת לכך. במצבים אלו עורך הדין מסייע לקבל החלטות משמעותיות ולהתנהל בצורה תקינה וראויה מול הנושים והגורמים הנוספים המעורבים, כגון עורכי הדין, הבנקים ובית המשפט המחוזי. חשוב לציין כי תחום זה של הסדרי חוב וחדלות פירעון הינו מורכב ביותר, ומצריך בקיאות מעמיקה הן בעולם המשפטי והן בעולם העסקים.

    למעשה, לא פעם תפקידו של עורך הדין משלב בין ייצוג של החברה המצויה בקשיים, שעליה הוא ממונה דרך בית המשפט בהליכי חדלות פירעון, ובין המשך הניהול של אותה חברה במטרה להפיק ממנה את המרב לטובת הנושים. מדובר בתחום מורכב ועדין שבו מציג משרדנו מומחיות ייחודית. אנו מטפלים בשיקום והבראה של חברות, עמותות ותאגידים החל מהשלבים הקודמים לחדלות הפירעון, דרך הקפאת הליכים ובניית התוכנית הכלכלית והסדר החוב, ועד לכינוס ומימוש הנכסים במידת הצורך.

    לעורך הדין גיל אפרתי, העומד בראש המשרד, יש ידע נרחב ביותר בעבודה עם חברות בקשיים. הידע נצבר במהלך פעילותו העסקית הענפה של עו"ד אפרתי וכן דרך ליווי תאגידים בקשיים לאורך השנים. עורך הדין אפרתי מתמנה ככונס נכסים, נאמן, מפרק ומנהל מיוחד על ידי בית המשפט, ומאחוריו ניסיון רב בניהול עסקים שנקלעו לחדלות פירעון. בנוסף, עו"ד אפרתי הינו חבר בוועדת הפירוקים הארצית של לשכת עורכי הדין, ומשמש בתור מרצה בתחום חדלות פירעון בפנלים מקצועיים של הלשכה.

    על לקוחות המשרד בתחום זה נמנות שורה ארוכה של חברות ועמותות, ומאידך גם בנקים, עיריות ומוסדות המשמשים כנושים בהליכי חדלות פירעון – כולל בתיקים גדולים ומורכבים. בין היתר, על לקוחות המשרד נמנים בנק מרכנתיל, דיסקונט, הראל, עיריית ירושלים, מימון ישיר, עיריית מודיעין, המועצה המקומית מטה יהודה ועוד.

     

    מספר מילים לסיכום

    במאמר זה הובאה סקירה קצרה של תפקידי עורך דין לענייני חברות, מבין שורה ארוכה של פעולות נוספות המבוצעות לטובת לקוחותיו. בכל מקרה, ישנה חשיבות גדולה לבחירת משרד עורכי דין בעל בקיאות מעמיקה ויכולות מוכחות בעולם דיני החברות, המעניק שירותי בוטיק צמודים ללקוח ויודע לספק מעטפת שירות והגנה משפטית מותאמת אישית לצרכים.

    לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי לחברות, עמותות ותאגידים, הנכם מוזמנים לפנות אל משרד גיל אפרתי ושות’ בטלפון 02-6523322 או 03-9651548.

עורך דין דיני חברות
דילוג לתוכן