עורך דין הקפאת הליכים

מה זה הקפאת הליכים

 

כאשר חברה, עמותה או תאגיד מגיעים למצב בו אינם יכולים לשלם את חובותיהם ולכסות אותם על ידי מימוש נכסים, ניתן לפנות לאחד משני כיוונים: פירוק או הבראה. כמובן שלפירוק החברה יש השלכות כבדות משקל על כל הצדדים המעורבים, החל בעובדים והספקים ועד לבעלי המניות, ואילו תהליך של הבראה עשוי להועיל להם ולאפשר לעגלה לצאת מהבוץ.

אחד המרכיבים הבסיסיים והראשוניים של ההבראה הינו הקפאת הליכים לתקופה קצובה, דבר המקנה לחברה מידה מסוימת של שקט תעשייתי, בעודה פועלת על פי תוכנית ההבראה שהוגשה לבית המשפט. בשורות הבאות נסביר מהו עיכוב הליכים ובאילו מצבים מגישים ומאשרים אותו.

     

    כמה מילים על מומחיות משרדנו

    לפני שיוסבר מה זה הקפאת הליכים כדאי לדעת כמה דברים על מומחיותו הייחודית של משרדנו. אנו עוסקים בשיקום חברות, תאגידים ועמותות, ובכלל זאת הבראת חברות, הקפאת הליכים, הסדרי נושים והסדרי חוב, כינוסי נכסים, פירוקים, חדלות פירעון, גבייה מחייבים ותביעות כספיות. למשרדנו יתרון משמעותי בתחום זה, הנובע מניסיונו העשיר ומהפרקטיקה של עו"ד גיל אפרתי, המתמנה לא פעם מטעם בית המשפט לתפקידים בהליכי חדלות פירעון, כגון מפרק, כונס נכסים, נאמן ומנהל מיוחד. ברשותו של עו"ד אפרתי ניסיון רב בניהול והפעלת חברות, תאגידים ועמותות שנקלעו לחדלות פירעון ובמכירת חברות בתור "עסק חי".

    יש להדגיש כי תחום זה של הבראת חברות, כינוסים ופירוקים, הינו מורכב מאוד עקב השילוב שבין עולם העסקים ועולם המשפט. אנו פועלים להגן על החברות בבית המשפט במסגרת הליכי חדלות הפירעון, ובאותו הזמן ממשיכים לנהלן על מנת להפיק מהן את המיטב לטובת כלל הצדדים המעורבים. הליווי ניתן כבר מתחילת הדרך בשלבים המקדימים לחדלות הפירעון ועד היציאה לדרך חדשה. מאידך, אנו מייצגים נושים בהליכי הקפאת הליכים ופירוק של חברות, עמותות ותאגידים, ומגישים בשמם בקשות לפירוק והקפאה, גובים חובות ומנהלים הליכי כינוס ומימוש של נכסים.

     

    אז מהי הקפאת הליכים

    כאמור, חברה שנקלעה למצב בו אינה מסוגלת להחזיר את חובותיה, יכולה לפנות לדרך של הבראה באמצעות הסדר או פשרה עם הנושים, רכישה על ידי משקיע או הכנסת שותף, ומימוש תוכנית להבראה כלכלית. לשם כך, אחד הצעדים הראשונים הוא פנייה אל בית המשפט עם בקשה להקפאת הליכים בצירוף תוכנית הבראה והצעת הסדר מול הנושים. בית המשפט בוחן שורה ארוכה של נתונים ושיקולים, ובמידה ויתרשם כי התנאים מצדיקים זאת יוציא צו הקפאת הליכים. כמובן, את הגשת ההצעה יש לבצע עם עורך דין הקפאת הליכים, שיהיה אמון גם על ניסוח הצעת ההסדר ויהיה מעורב עמוקות בבניית תוכנית ההבראה עבור החברה.

    במידה וניתן הצו נפתחת תקופה של תשעה חודשים שבמהלכה מוקפאים כלל ההליכים כנגד החברה, התאגיד או העמותה. כלומר, אם ישנם הליכים שכבר נפתחו כנגד החברה הרי שהם מעוכבים לתקופה זו ולא ניתן להמשיך בהם. כמו כן, הנושים אינם יכולים לפתוח בהליכים חדשים ואילו מימוש של נכסי החברה לצורך החזר חובות יאושר על ידי בית המשפט רק בנכסים שאינם דרושים לצורך ביצוע תוכנית ההבראה הכלכלית, ואינם מובטחים.

    כאמור, היתרון המשמעותי של הקפאת ההליכים הוא שהחברה זוכה לתקופת חסד, בה נכסיה מובטחים ופעילותה יכולה להימשך. המשך הפעילות מאפשר כניסה של כספים המשמשים לתשלום משכורות, ספקים וכדומה, תוך שהחברה מאתרת פתרונות למצבה הכלכלי כגון משקיע או שותף. יחד עם זאת, על החברה לעמוד בתנאים של הסדר הנושים כפי שאושר על ידיהם ועל ידי בית המשפט, ולפעול בהתאם לאמור בתוכנית ההבראה.

     

    האם הקפאת ההליכים תאושר על ידי בית המשפט

    חשוב להדגיש כי הקפאת ההליכים לא תאושר אם היא מהווה רק תרגיל לקניית זמן עבור חברה או עמותה שממילא עומדת להתפרק. כלומר, צו ההקפאה יינתן רק לאחר בחינת שיקולים מגוונים על ידי בית המשפט, המובילים למסקנה שקיים סיכוי אמיתי לשיקום והבראה, ולהסדר מאושר על ידי הנושים. כלומר, בכל מקרה תאושר בקשה להקפאת הליכים רק אחרי שנאמן הממונה על ידי בית המשפט ליווה את כתיבת ההסדר עם בעלי המניות או הנושים, ורק אחרי שההסדר עצמו אושר על ידי הנושים ולאחר מכן גם על ידי בית המשפט. יש לציין כי כל נושה הסבור כי ההסדר וההקפאה עלולים לפגוע בו, יכול להתנגד על ידי פנייה לבית המשפט.

    בתוך כך, בית המשפט בוחן שורה ארוכה של היבטים על מנת להחליט האם קיים סיכוי ממשי להבראה. בין היתר, בית המשפט סוקר לעומק את תוכנית ההבראה הכלכלית המצורפת לבקשת עיכוב ההליכים, לרבות צעדי ההתייעלות המנויים בה, צפי הפסד ורווח לתקופה בה עוסקת התוכנית, מצב תזרים המזומנים החזוי, מקורות ההכנסה והמימון, המצב הקיים בענף ובמשק בכלל וכיוצא בזאת. יש להדגיש כי ללא צירוף של תוכנית הבראה (אליה שותף עורך הדין מייצג את החברה, העמותה או התאגיד), לא יינתן צו הקפאת הליכים.

    בהינתן נתונים מניחים את הדעת, הנטייה של בית המשפט תהיה לאשר את הקפאת ההליכים לעומת האפשרות של דחייתה והליכה בדרך של פירוק. זאת מתוך ראיית טובתם של כלל המעורבים, לרבות העובדים, אך דווקא מסיבה זו ייבדק לעומק האם ההקפאה תוביל לשיפור תזרים המזומנים, להגדלה של נכסי החברה, ומכאן לשיפור מצבם של העובדים ולהגדלת אפשרות החזר החוב לנושים. וכאמור, בית המשפט לא יאשר את הבקשה במידה וקיימות התנגדויות משמעותיות מצד הנושים, בדגש על הנושים המובטחים, וגם לא אם המטרה היא רק לקנות זמן עד לפירוק או למכירת החברה בתנאים כלכליים עדיפים.

     

    ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי בהקפאת הליכים

    כפי שניתן להבין, תחום הקפאת ההליכים הינו מורכב ביותר ומצריך בקיאות מרובה וניסיון עשיר. זהו בדיוק היתרון הגדול של משרדנו, המוכר בזכות ערכי המצוינות המקצועית, יסודיות ויצירתיות. לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי בהקפאת הליכים והליכי פירוק וחדלות פירעון, הנכם מוזמנים לפנות אל משרד גיל אפרתי ושות’ בטלפון 02-6523322 או 03-9651548.

הקפאת הליכים
דילוג לתוכן