כינוס נכסים תיקים

צו כינוס נכסים – תיקים ועוד

החל מחודש ספטמבר 2019 נכנסה לתוקף רפורמת חדלות פירעון ושיקום כלכלי, המחליפה את ההתנהלות שהייתה נהוגה עד כה בהוצאה לפועל שנקראה פשיטת רגל. רפורמה זו הביאה למספר שינויים, אשר מטרתם הינה לקצר את הזמנים לטובתם של החייבים והנושים כאחד, ולהביא ככל הניתן לשיקומו של החייב ולפתיחת דף חדש. יחד עם זאת, בהליכים שנפתחו לפי ספטמבר 2019 עדיין קיימים הליכים ומינוחים המשתייכים לפשיטת הרגל, ובתוך כך גם צו כינוס תיקים או צו כינוס נכסים.

למידע נוסף לחצו כאן
 

למעשה, התהליך מתחיל עם צו של בית המשפט, הנקרא צו כינוס, שמטרתו היא להגן על נכסים של החייב לאחר שהוא או אחד מנושיו הגישו בקשה לפשיטת רגל. הגוף המפקח על נכסי החייב נקרא הכונס הרשמי, גוף בעל מספר סמכויות שאחראי על חקירות של חייבים בפשיטת רגל, פיקוח על בעלי תפקידים כגון נאמנים ומנהלים מיוחדים בעלי היתר לפעול בשמו, הגשה של עמדות ודוחות לבית המשפט, ועוד. מרגע שהצו ניתן, והפיקוח עבר לידי הכונס הרשמי, נושים אינם יכולים עוד לפתוח בהליכים משפטיים או לפעול לגבייה של החוב בצורה עצמאית, אלא אם כן התקבל לכך אישור מטעם בית המשפט. מכאן והלאה, הכונס הרשמי ממשיך לפקח על הנכסים עד שמוכרזת פשיטת רגל, או עד שמגיעים לפשרה או הסדר.

מה המשמעות של צו כינוס נכסים

כינוס נכסים בתיקים של החייב, משמעו שיש עיכוב של כל הליך שכבר החל כנגד החייב, וכאמור גם לא ניתן לפתוח בחדשים בלי אישור מטעם בית המשפט. זאת, למעט מי שהינו נושה מובטח, כלומר שבידיו מצויות ערובות לחוב המגיע לו, כגון שעבוד נכסי החייב – והדוגמא הנפוצה ביותר היא משכנתא. במילים אחרות, אם הערובה נמצאת בידי הנושה (משכנתא, רכב) הרי שהוא נחשב לנושה מובטח ולכן עיכוב ההליכים וצו הכינוס אינם תופסים לגבי נכסים אלו. באישור של בית המשפט ניתן לפרוע את החוב עצמאית, ובאשר ליתרת החוב כבר אין לו מעמד של נושה מובטח. יש להדגיש שלא מדובר בנושה מועדף, בדין קדימה, כלומר מי שחובו מצוי בעדיפות, אלא בנושים מובטחים בלבד. בכל מקרה, לאחר שבית המשפט נתן את צו הכינוס תפורסם הודעה בעיתונות וברשומות המדינה, וכמו כן בהתאם לסוג הנכס תירשם לגביו אזהרה – כגון דירה.

מה המשמעות מבחינת החייב?

כאמור, המטרה של צו הכינוס היא להגן על החייב מפני הליכים רבים שנפתחים על ידי הנושים, ובכך להגן על נכסיו. יחד עם זאת, חשוב להבין כי בסופו של יום מטרת הכינוס היא כמובן לאפשר את תשלום החוב לחייבים. כמו כן, בצו הכינוס עצמו יכול בית המשפט להטים מגבלות וחובות על החייב, על מנת להבטיח את זכויות הנושים. כך למשל, בית המשפט עשוי להורות על איסור יציאה מהארץ ולחייב בהגשת דוחות אודות מצבו הכלכלי של החייב למנהל המיוחד. כמובן שהצו כולל קביעה של תשלומי חודשיים עבור פירעון החוב לנושים השונים, ויש לעמוד בו. מעבר לכך, יכולות להיות מגבלות נוספות שמצויות בהליכי פשיטת רגל.

ליווי של עורך דין

ישנה חשיבות גדולה לליווי מטעם עורך דין בהליכי כינוס נכסים בכלל, ובאשר לצו הכינוס בפרט. למשרדנו ניסיון ייחודי ורב שנים בכל הקשור להליכי הוצאה לפועל, פשיטות רגל וחדלות פירעון, לרבות בפירוקים, כינוסי נכסים, הסדרי חוב, הקפאות הליכים ועוד. לפרטים נוספים על כינוס נכסים, תיקים והליכים, הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 02-6523322 או 03-9651548.

כינוס נכסים תיקים
דילוג לתוכן