השתלמות חוק חדלות פירעון

אודות חוק חדלות פירעון – תוקף, השתלמויות ועוד

למשרדנו ניסיון ייחודי ומעמיק בניהול תיקי חדלות פירעון. בין היתר, עורך הדין גיל אפרתי משתתף בימי עיון וכנסים ומעבר השתלמויות בתחום. באתר של משרדנו תוכלו לצפות בפרוספקטים המציגים הרצאות והשתלמויות שהעביר עו"ד אפרתי, כגון השתלמויות בניהול תיקים בנקאיים וחדל"פ בתקופת משבר, השתלמות חוק חדלות פירעון והשפעתו על יחידים, סמכויות חקירה או בירור בהליכי חדלות פירעון, כנס חדלות פירעון ושיקום כלכלי בצל משבר הקורונה, ועוד.

למידע נוסף לחצו כאן
 

משרדנו מתמחה בייצוג חברות ופרטיים שנקלעו להליכים של חדלות פירעון, ומסייע להם לפתוח דף חדש. בתוך כך, עקב מומחיותו ובקיאותו מתמחה עו"ד אפרתי לבעל תפקידים בהליכים אלו, כגון מנהל מיוחד, נאמן, מפרק וכונס נכסים, ועם השנים צבר המשרד ניסיון משמעותי בניהול ותפעול עסקים שנקלעו להליכים אלו, ובמכירתם כעסק חי. בשורות הבאות יובא מידע בסיס אודות חדלות פירעון.

על חוק חדלות פירעון

עד לחודש ספטמבר שנת 2019 התקיימו בהוצאה לפועל הליכים הנקראים פשיטת רגל. זהו מצב בו אדם פרטי או חברה אינם מסוגלים לעמוד בחובותיהם כיום או בעתיד, ובשעה שסך התחייבויותיהם הכספיות וחובותיהם עולים על שווי הנכסים שנמצאים ברשותם. יחד עם זאת, בספטמבר 2019 קיבל חוק חדלות פירעון תוקף, והחליף את הליכי פשיטת הרגל שהיו נהוגים עד אז. יש לציין כי תיקים שנפתחו לפני מועד זה עדיין מתנהלים לפי כללי פשיטת הרגל. אחת המשמעויות הגדולות של חוק חדלות פירעון, הוא ההכללה של אנשים ותאגידים שאינם מסוגלים לפרוע חובות בטווח הקצר.

הנסיבות שמאחורי החוק החדש הן הקשיים ובעיות ההתנהלות בהליכי פשיטת רגל, שהיו מסורבלים וממושכים והובילו לפגיעה בנושים ובחייבים כאחד, בדיוק בניגוד למטרות של הפרוצדורה כולה. לפיכך, הבדל משמעותי הוא שכעת הליכי חדלות פירעון אמורים להיות מוגבלים ל- 4 שנים בערך, שלאורן אמורה להתקיים גם תקופת הביניים והשיקום הכלכלי. בזכות השינוי הזה, כיום חייבים יכולים לראות את קו הסיום הברור של ההליכים הבלתי נעימים והמאתגרים, ויכולים להשתקם כלכלית ולצאת לדרך חדשה בזמן סביר. מאידך, גם הנושים נהנים מהפחתה של ההליכים הבירוקרטים, ומהאפשרות לקבל חלק נכבד יותר מהסכומים המגיעים להם.

כמה דברים שכדאי לדעת

בהליכי חדלות פירעון עושים הבחנה עקרונית בין חובות נמוכים לגבוהים יחסית, כאשר הקו המבדיל עובר סביב 153,000 ₪. בפשיטת רגל, ההליכים התנהלו אך ורק בבית המשפט המחוזי, ואילו כעת בסכומי חוב נמוכים ההליכים יתקיימו בבית משפט השלום ויהיו תחת אחריותו של הכונס הרשמי.

בחובות בסכומים נמוכים, ההליכים מתחילים עם פנייה לבית משפט השלום או לכונס הרשמי, על מנת שיוציאו צו פתיחת הליכים פירעון ושיקום כלכלי. לאחר שהצו ניתן מתחילה תקופת ביניים הנמשכת כ- 12 חודשים, שבמהלכה מוקפאים כל ההליכים המשפטיים כנגד החייב. בתוך כך, נאמן הממונה על ידי בית המשפט או הכונס הרשמי מבצע בדיקה של מצבו הכלכלי של החייב, ונקבע צו תשלומים חודשיים שיש לעמוד בו. בתקופת הביניים על החייב עשויות להיות מוטלות מגבלות (איסור יציאה מהארץ, איסור פתיחת חשבון בנק ועוד), ועליו כאמור לעמוד בתשלומים ולהגיש דוחות על הכנסותיו והוצאותיו.

לקראת תום תקופת הביניים, הנאמן מגיש אל בית משפט השלום תוכנית שיקום כלכלית לחייב, ובה נכללים סכומי התשלומים ומועדי ההחזרה, הכשרה להתנהלות כלכלית לחייב, מימוש כספים ונכסים מהקופה, מגבלות שיוטלו על החייב, ועוד. יש לציין שאם הסכום נחשב לגבוה, גם כאן התוכנית לשיקום כלכלית מוגשת לבית משפט השלום, אך הפעם על ידי הכונס הרשמי. בכל מקרה, אם התוכנית מתקבלת בית המשפט מוציא צו שיקום כלכלי, בו יש לעמוד לאורך 3 שנים, לעמוד בתנאים ובתשלומים. בתוך כך, לפי המקרה ובהתאם לבקשות של החייב ניתן הפטר מחלק מהחובות, מתקצרת התקופה, מוסרות מגבלות וכיוצא בזאת.

לפרטים נוספים בנושא הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 02-6523322 או 03-9651548.

השתלמות חוק חדלות פירעון
דילוג לתוכן