הקפאת הליכים לחברה

פירוק חברה בעמ או הקפאת הליכים

 

אין זה נדיר שחברות, עמותות ותאגידים נקלעים למשברים כלכליים, העלולים להגיע עד כדי קושי ממשי ואי מסוגלות להשיב חובות. מצבים אלו עשויים להוביל לפירוק או ליציאה לדרך של הבראה תוך כדי הקפאת הליכים לחברה. בשורות הבאות יובא מידע על פירוק חברה בעמ, תאגיד או עמותה, ולבסוף גם על המהלך של עיכוב הליכים.

     

    על תהליך פירוק חברה בע"מ

    פירוק חברה בע מ עשוי להתבצע מרצון או שלא מרצון, אך כאשר קיימים חובות הפירוק יהיה כמעט בכל המקרים שלא מרצון. מטרתו של הפירוק במקרה הזה תהיה לנצל את הנכסים והמשאבים של החברה על מנת לכסות את מירב חובותיה, מאחר שאינה יכול לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות כיום ולעתיד. עם זאת, ראוי לציין כי חדלות פירעון חברה בע מ אינה הסיבה היחידה לפירוק בהוראת בית המשפט, וקיימות נסיבות נוספות כגון אי התחלת עסקים במשך 12 חודשים אחרי ההתאגדות, הפסקה של העסקים ל- 12 חודשים, ופירוק מן היושר והצדק.

    תהליך הפירוק מתחיל עם בקשה המוגשת למחוזי על ידי נושה או החברה עצמה, ובתוך זמן קצר ימנה בית המשפט מפרק זמני אשר תפקידו לשמר את נכסי ומשאבי החברה לצורך כיסוי החובות. בד בבד, בית המשפט בוחן את העילות לפירוק ובמידה ויתרשם כי הן עולות בקנה אחד עם העילות המנויות בחוק, יוציא צו פירוק המעכב את ההליכים שנפתחו נגד החברה.

    בהקשר זה חשוב לציין כי המונח הקפאת פעילות חברה בע מ עלול להטעות. בית המשפט אינו מקפיא את הפעילות בחברה אלא מורה על פירוקה. אין אפשרות לקבל צו הקפאת חברה בע מ, ובמידה והחברה ממילא אינה פעילה הרי שהיא תפורק – לא תוקפא. מה שצו הפירוק נותן הוא הקפאה של ההליכים, לא של הפעילות, ועל הקפאת ההליכים יורחב בסיום מאמר זה.

    בד בבד עם מתן צו הפירוק, יחל המפרק הזמני בבדיקת מצבה הכלכלי של החברה, הנסיבות שהובילו אותה למשבר, והאם קיים צורך לחקור את התנהלות הגורמים הרלוונטיים. המפרק גם יכנס אסיפת נושים ובעלי מניות אשר בה ניתן להחליט על זהות מפרק קבוע, העשוי להיות המפרק הזמני שמונה על ידי בית המשפט או אדם אחר. יש לציין כי החלטה זו אינה נתונה בלעדית לאסיפה, ומי שפוסק סופית בעניין זהותו של המפרק הקבוע הוא בית המשפט.

    לאחר מכן מתחיל תהליך הפירוק עצמו, בו מכנסים את הנכסים והמשאבים של החברה לקופה, ממנה חוזרים הכספים אל הנושים. זהו תהליך לא קצר, העשוי להיות ממושך בהתאם להיקף הפעילות, הנכסים, המשאבים והחובות של החברה. עם תום המימוש של כלל הנכסים וסילוק חלק נרחב ככל הניתן של החובות, בית המשפט מוציא לחברה צו חיסול. משמעו של הצו הוא שלא ניתן עוד להגיש כנגד החברה תביעות, אלא אם בתוך שנתיים בית המשפט מחליט על החייאה, שתאפשר במקרים מסוימים גם הרמת מסך כנגד בעלי החברה.

    כאמור, קיימת גם האפשרות של פירוק חברה מרצון, וזאת במידה והחברה מסוגלת להחזיר את כלל חובותיה תוך שנה, או אם אינה יכולה להחזיר את החובות אך מצבה הכלכלי אינו עתיד להשתפר. במידה וניתן להחזיר את החובות, התהליך אינו חייב לערב את בית המשפט ומי שממנה את הפרק הם בעלי המניות עצמם.

    התהליך מתחיל בהגשה של תצהיר כושר פירעון לרשם החברות, ובהמשך כינוס אסיפה כללית המחליטה לגבי הפירוק וזהות המפרק. לאחר עדכון הרשם בהחלטות, מתפרסמת הודעה בדבר הפירוק והמפרק מתחיל בכינוס הנכסים, טיפול בשעבודים והסדרת החובות לנושים. לאחר שהסתיים חלק זה מגיש המפרק דו"ח לאסיפה הכללית, ואחרי אישור הדו"ח מעדכנים את רשם החברות. עם העדכון הופכת החברה למעשה למפורקת, ואחרי שלושה חודשים היא הופכת למחוסלת.

     

    על התהליך של פירוק של עמותה

    הפסקת הפעילות של עמותה יכולה להתבצע על ידי מחיקה דרך רשם העמותות, או על ידי פירוק מרצון או שלא מרצון (על ידי בית המשפט). בקשות לפירוק שלא מרצון מוגשות על ידי נושים בעלי חוב שמעל לחמשת אלפים ₪, על ידי רשם העמותות, או על ידי היועץ המשפטי לממשלה. העילות לפירוק עמותה שלא מרצון יכולות להיות היעדר יכולת להחזרת החובות (חדלות פירעון), פירוק מן היושר והצדק, המלצת חוקר, ופעילות בניגוד לחוק, לתקנון או למטרות העמותה.

    יש לציין כי פירוק במקרים של חדלות פירעון יאושרו רק לאור הוכחה כי העמותה אינה מסוגלת להחזיר את חובותיה, ורק כשקיימת תמימות דעים לגבי החובות עצמם. בנוסף, לפני מתן צו הפירוק לעמותה תיבדק האפשרות למימוש תוכנית הבראה, כולל באמצעות מפרק זמני, מנהל מיוחד או נאמן שתפקידו לבחון את האופציות הקיימות.

    כאמור, קיימת גם האפשרות של פירוק עמותה מרצון, המצריכה רוב של שני שלישים מהמשתתפים באסיפה הכללית. תהליך זה מתחיל בהגשת תצהיר כושר פירעון לרשם העמותות, האומר כי קיימת אפשרות להחזר חובות עד 12 חודשים מהיום בו מתחיל הפירוק. במידה והאסיפה הכללית מקבלת החלטת פירוק יש למנות מפרק שיתחיל לפעול בתוך 14 יום לאחר שההחלטה התקבלה. לאחר מכן, המפרק מפרסם הודעה המזמינה נושים (אם ישנם) לתבוע את חובותיהם. בהמשך, מתפקידו לגבות חובות המגיעים לעמותה, לכנס את נכסיה ולממשם לצורך כיסוי חובות עד לפירעון מלא. בתום השלב הזה מוגש דו"ח לאסיפה כללית, ולאחר מכן גם לרשם העמותות, דבר שיוביל לפירוק העמותה וחיסולה.

     

    כמה מילים על הקפאת הליכים

    בניגוד לפירוק המוביל לחיסול החברה, התאגיד או העמותה, הקפאת הליכים משמעה שהפעילות ממשיכה ושלאורך תשעה חודשים מעוכבים כלל ההליכים כנגד החברה, ולא ניתן לפתוח הליכים חדשים. המטרה של תהליך זה היא להקנות לחברה מרווח נשימה, אשר בו תוכל לגייס כספים, לממש תוכנית הבראה ולעמוד בהסדר חוב או פשרה מול הנושים. במילים אחרות, התהליך מאפשר את המשך הפעילות ואת שיקומה של החברה, והוא יאושר רק אם בית המשפט יתרשם כי קיים הסדר מאושר על ידי הנושים, ושקיימת תוכנית הבראה כלכלית מניחה את הדעת מכל הבחינות.

    לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי בהקפאת הליכים והליכי פירוק וחדלות פירעון, הנכם מוזמנים לפנות אל משרד גיל אפרתי ושות’ בטלפון 02-6523322 או 03-9651548.

פירוק חברה בעמ
דילוג לתוכן