הקפאת הליכים בהוצאה לפועל

אודות הקפאת הליכים בהוצאה לפועל

הקפאת הליכים בהוצאה לפועל, או ליתר דיוק – עיכוב הליכים – משמעו שכל פעולות הגבייה כגון עיקולים, מגבלות וכדומה מופסקים באופן זמני. על הקפאת הליכים כזו יכול להחליט רשם ההוצאה לפועל או בית המשפט, לאחר שעיינו בנסיבות המקרה.

     

    מתי מחליטים על הקפאת הליכים

    חשוב להבין כי צו הקפאת הליכים יינתן על ידי ההוצאה לפועל רק במקרים מאוד מסוימים, ובוודאי לא בכל תיק. כך למשל, הרשם (או בית המשפט) עשוי להוציא את הצו כאשר אחד הצדדים המעורבים מודיע על כוונה הגיש ערעור וכאשר החייב טוען טענת פרעתי. כמו כן, הרשם עשוי להורות על עיכוב מכירה של מיטלטלין או מקרקעין אם אדם או גורם מסוים נפגע מהחלטות ההוצאה לפועל לגבי נכסים אלו שעוקלו.

    יש לציין כי קיימים מקרים נוספים שבהם קיימת זכות אוטומטית להקפאת הליכים, וכמו כן הצו עשוי להינתן במקרים בהם הוגשה באיחור התנגדות לתביעה על סכום קצוב או לביצוע שטר. בכל מקרה, בהתאם לנסיבות יכולים להגיש את הבקשה חייבים, זוכים או צד שלישי בעל זכויות במקרקעין או מיטלטלין שעוקלו.

    כמה מילים על הקפאת הליכים לחברות

    הקפאת הליכים בחברה משמעה שהחברה איינה יכולה לעמוד בהתחייבויותיה הכלכליות, החל במשכורות לעובדים ועד לבנקים וספקים, וגם מכירה של כלל נכסיה לא תוביל לכיסוי החובות. במקרים כאלו, במקום לפרק את החברה ניתן לבקש כי תוגדר בתור חברה בהקפאת הליכים, וכך במהלך תשעה חודשים ניתן לפעול בשקט תעשייתי יחסי להבראה ושיקום, בעוד הליכים מצד הנושאים מוקפאים.

    ושוב, ההחלטה על הקפאת הליכים משפטיים איננה נלקחת בקלות על ידי בית המשפט, המתייחס לשורה ארוכה של שיקולים. כך למשל, יש לבחון את השפעות הקפאת הליכים בזכויות העובדים, האם לפי הערכות ומצב הענף יש סיכוי סביר יותר לתוצאות עדיפות בהקפאה והסדר לעומת פירוק החברה וכינוס נכסיה, מצב הכלכלי הנוכחי של החברה ותוכנית הפעולה העתידית. כמו כן, בית המשפט ישמע את קבוצות הנושים כדי להתרשם מהסיכוי להשגת הסדר, ובאם המשך פעילות החברה לא יוביל למעשה לפגיעה בנכסיה, בתזרים, בנושים ואף בעובדים.

    איך מגישים בקשה להקפאת הליכים

    כאמור, החלטה על הקפאת הליכים יכולה להתקבל על ידי רשם ההוצאה לפועל או על ידי בית המשפט. במידה ופונים אל ההוצאה לפועל ניתן לעשות זאת באופן ידני או אונליין, ואם יש עורך דין המייצג אתכם הבקשה תהיה מקוונת בלבד. היא כולל את הטפסים הרלוונטיים (16 ו- 214) וכן תצהיר חתום על ידיכם מול עורך דין או גורם מוסמך אחר. במידה ומחליטים לפנות אל בית המשפט, שוב מצרפים אל הבקשה את הטפסים ואת התצהיר, וכן את ברשת רשות הערעור או הערעור. אם פניתם לבית המשפט וקיבלתם את הצו, יש להגישו אל לשכת ההוצאה לפועל המטפלת בתיק.

    האם ניתן לערער על הקפאת הליכים

    אכן, במידה שקיבל רשם ההוצאה לפועל החלטה על הקפאת הליכים, ואתם רואים את עצמכם נפגעים ממנו, תוכלו לערער עליה על ידי פנייה אל הערכאה הנכונה. במרבית המקרים הכתובת תהיה בית משפט השלום, אליו מגישים ערעורים לכל היותר עשרים ימים אחרי שקיבלתם לידיכם את ההחלטה. מאידך, לעיתים הרשם מחליט על עיכוב הליכים ללא רשות ערעור, ובמקרה זה יש לפנות אל בית משפט השלום בבקשת רשות לערעור, ושוב תוך עשרים ימים לכל היותר. יש לציין שאם מדובר בחוב הקשור למשפחה, הכתובת תהיה בית משפט לענייני משפחה, אליו יש לפנות עד לכל היותר חמישה עשר ימים.

    לפרטים נוספים בנושא הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 02-6523322 או 03-9651548.

הקפאת הליכים בהוצאה לפועל
דילוג לתוכן