הפרת חוזה עבודה

מהי הפרת חוזה עבודה ומה אפשר לעשות?

בין מעסיקים לעובדים קיימים הסכמי העסקה וחוזים שונים, המפרטים את הזכויות והחובות של הצדדים אחד כלפי השני. אין זה נדיר שאחד הצדדים מרגיש נפגע עקב הפרת ההתחייבויות האמורות בהסכם, בין אם מדובר במעסיק או העובד. במקרים אלו, ניתן לפעול בערוצים שונים לביטול ההסכם, לאכיפתו ו/או לקבלת פיצויים.

מהי הפרת חוזה עבודה

הפרת חוזה עבודה יכולה להתקיים הן מצד העובד והן מצד המעסיק. על פי חוק החוזים, מדובר במעשים או באי מעשים (מחדלים), המנוגדים להסכם שנחתם. כך למשל, הפרה של החוזה מצד העוד יכולה להיות היעדרויות חוזרות ונשנות ממקום העבודה ללא הצדקה לכך, הפרה של התחייבות לעמוד בקשר עם גורמים המתחרים עם המעסיק, הפרה של התחייבות העובד לשמור על סודיות באשר להיבטים שונים של הפעילות העסקים, התרשלות שלו בביצוע עבודתו, ועוד. מאידך, הפרת חוזה מצידו של המעסיק יכולה להיות אי העברת הזכויות המגיעות לעובד על פי ההסכם, למשל בכל הקשור למשכורת, לתשלומים פנסיוניים, שעות נוספות, מתן רכב מהעבודה, וכמובן גם יחס הפוגע בעובד ומשפיל אותו.

עם זאת, יש לציין כי בחוזי עבודה לא מצוינים תנאים ספציפיים המגדירים מהי הפרת חוזה, ועל כן כאשר הדברים מגיעים לפתחו של בית הדין לענייני עבודה, כל מקרה נדון לגופו. בנוסף, חשוב להדגיש כי שינוי בהסכם העבודה, למשל בתנאי השכר, אינו בגדר הפרת חוזה שכן הדבר מותר, כפי שלעובד מותר להחליט על המשך דרכו במקום. עם זאת, הדבר בהחלט יכול להיחשב להרעת תנאים שהינה מעין הפרת הסכם, המצדיקה קבלת פיצויי פיטורין. במקרים אלו יש לפעול לפני שהמצב מתקבע, אחרת בית הדין לעבודה עשוי לראות זאת כהסכמה של העובד לתנאים החדשים.

פנייה לבית דין לעבודה

עורך דין חוזה עבודה יסביר לכם כי במקרים של הפרת חוזה, ניתן לפנות אל בית הדין האזורי לעבודה. מדובר בתביעה שעניינה יכול להיות אכיפה של ההסכם או ביטול שלו, ולכך ניתן גם לצרף תביעה לקבלת סעדים שונים. יש להדגיש כי הצד המגיש את התביעה הוא גם הצד שצריך להוכיח את טענותיו, ולא להיפך – דהיינו שהצד המתגונן יצטרך להוכיח כי לא הפר את ההסכם. בנוסף לכך, אם נתבעים פיצויים כספיים – למשל בגין משכורות מופחתות, שעות עבודה שלא שולמו, ימי עבודה שהוחסרו, הוצאות משפטיות וכדומה, חובה על מגיש התביעה להראות הן את הפרת החוזה, הן את הנזקים, והן את העובדה שקיים קשר ישיר בין הנזקים ובין ההפרה. יש לציין כי נזקים בגין עוגמת נפש וסבל אמנם ניתנים לתביעה, אך נדירים המקרים שבהם בית הדין לעבודה יקבל תביעות כאלו.

כאמור, בבית הדין לעבודה ניתן לתבוע את ביטול או אכיפת ההסכם, לצד פיצויים. ואולם, בכל הקשור לאכיפה של הסכם לאחר שעובד פוטר או התפטר ממקום העבודה, הדברים אינם פשוטים. למעשה, רק אם ישנן הנחיות מפורשות בחוק לגבי מצבים בהם אסור לפטר עובד, אזי בית הדין יוכל לאכוף על המעסיק לקבלו בחזרה לעבודה. מאידך, גם לא ניתן לכפות על עובד לשוב למקום עבודתו, אף אם התפטר שלא כדין. יחד עם זאת, גם במצבים כאלו בית הדין לעבודה עשוי לפסוק פיצויים, למשל אם העובד ויתר על מקום עבודה קודם לאור הסכם שנחתם איתו במקום החדש, ולאחר מכן פוטר במהירות ובשל כך נגרמו נזקים לפרנסתו.

לפרטים נוספים בנושא הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון  02-6523322או 03-9651548.

 

הפרת חוזה עבודה
דילוג לתוכן