הפרת חוזה מכירת דירה

אודות הפרת חוזה מכר דירה

קנייה ומכירה של דירה היא אמנם עסקה נפוצה מאוד, אולם אין בכך לומר שאין בה מורכבויות משפטיות, שלא לדבר על הסכומים הגבוהים המעורבים בה. על כן, את הסכמי המכר תמיד יש לבצע בעזרת עורכי דין בעלי ניסיון רב בתחום, שגם מבצעים עבור הצדדים בדיקות נדרשות – בעיקר עבור הצד הקונה באשר לזכויות המוכר, מעמד הנכס, היותו נקי משעבודים ועיקולים וכדומה. עורכי הדין דואגים להבטיח את זכויותיהם של לקוחותיהם, בין אם בהקשר למצבו של הנכס ובין אם באשר להעברת התשלומים במקביל להעברת הזכויות. בתוך כך, מוגדר מה ייחשב בתור הפרת חוזה מכירת דירה, כגון אי עמידה בתשלומים, ליקויים משמעותיים בנכס שהמוכר ידע עליהם ולא גילה לקונה, וכדומה.

בכל מקרה, עוד לפני שנכנסים לעובי הקורה שחל הפרת חוזה מכר דירה, חשוב להבין כי כמו בתחומים רבים אחרים הפתרון הטוב ביותר הוא להקדים תרופה למכה. כלומר, להסתייע בשירותיו של עורך דין מנוסה שכבר ערך הסכמים רבים מסוג זה, אשר ידאג לאינטרסים שלכם ויאפשר לבצע את העסקה תוך מזעור הסיכונים האפשריים. ולאחר שאמרנו זאת, בשורות הבאות יובא הסבר לגבי הפרת חוזה רכישת דירה.

סוגים שונים של הפרות

למעשה, ישנם שני סוגי הפרות של הסכמי מכר. ההפרה הראשונה הינה הפרה יסודית, והיא מתקיימת בשני מצבים. ראשית, אם בחוזה המכר הוגדרו מעשים או אי מעשים (מחדלים) מסוימים שיהוו הפרה יסודית, כגון אי העברת תשלומים או אי העברת מידע על ליקויים מהותיים ברמה הפיזית או בעיות משפטיות מהותיות בדירה. במקרים כאלו, קיימת אפשרות לביטול של החוזה, שמשמעו ששני הצדדים יקבלו בחזרה את המגיע להם – כלומר המוכר את דירתו וקונה את כספו, ובנוסף ניתן לתבוע פיצויים.

שנית, קיימת הפרה יסודית שמשמעה שאם אדם סביר הנכנס לעסקה זו היה יודע מראש על התקיימותה ותוצאותיה, לא היה נכנס באותה עסקה. כלומר, תיתכן הפרה שאינה מוגדרת בחוזה כיסודית ומובילה לביטול ההסכם, אך בית המשפט יבחן את ההתרחשות דרך עיני האדם הסביר, ויחליט שבכל זאת מדובר בהפרה יסודית שמהווה עילה מוצדקת לביטול ההסכם.

הסוג השני של הפרת חוזה מכירת דירה הינו הפרה רגילה, או הפרה שאינה יסודית. הכוונה היא ביצוע מעשה או אי ביצועו (מחדל) בניגוד למה שאומר הסכם המכר. הפרה מסוג זה אינה מובילה לביטולו של החוזה אלא מאפשרת לצד הנפגע לפנות אל השני ולדרוש שהבעיה תטופל בפרק זמן סביר. במידה והמצב לא תוקן בפרק זמן זה ניתן לפעול לביטול החוזה, וכאמור גם לדרוש פיצויים. למשל, אם התגלה שבכל זאת קיימת בעיה ברישום הנכס, או אם הקונה מתעכב במסירת התשלומים אך לא נמנע מהם, יש לפעול תחילה לתיקון המצב. עוד יש לציין, כי אם מצטברות מספר הפרות שאינן יסודיות, אך בכל זאת משמעותיות, עשוי בית המשפט להתייחס בסופו של דבר להצטברותן בתור הפרה יסודית

פיצויים בגין הפרת הסכם מכר

הפרת חוזה קניית דירה עלולה להתגלגל אל בית המשפט, אשר יידרש להכריע בעניין הפיצויים. יש להדגיש כי בהסכמי המכר עשויים כבר להיות מגולמים הפיצויים במקרים של הפרה. יחד עם זאת, הסכמים אלו אינם קובעים פיצויים לכל מקרה ומקרה, ומעבר לכך בית המשפט עשוי לפסוק פיצויים גבוהים או נמוכים מהאמור בהסכם, בהתאם להבנתו את המקרה. יש לציין כי בית המשפט עשוי להתייחס למגוון פרמטרים, כגון הוצאות משפטיות של הצדדים, הפסד עסקה פוטנציאלית, הפסדים בגין משכנתא או הלוואה, עוגמת נפש ועוד.

לפרטים נוספים בנושא הנכם מוזמנים לפנות אל משרדנו בטלפון 02-6523322 או 03-9651548.

 

 

הפרת חוזה מכירת דירה
דילוג לתוכן